Roverscouts

Pivokamp

30 juli 2009

Vanmorgen vroeg om 3.15 uur reden we via Arnhem Nederland binnen. Een zeer geslaagd Pivokamp.  Hieronder een beknopt verslag van pivoadviseur Bram van der Kamp.

Maandag 20 juli

’s ochtend vroeg het busje gaan ophalen met Roog en Slim. Nog snel een rijbewijscontrole op echtheid en we kregen de VW bus mee. De eerste dag hebben we flink doorgereden, na een echte - langs de snelweg maaltijd -  zelfgemaakte pasta met joghurt toetje zijn we rond 3.00 uur ’s ochtends via Italie Slovenie binnengereden. Bestwel moe van de lange trip zijn we een dutje gaan doen langs de rivierbedding...

Dinsdag 21 juli

Kampeerplaats uitzoeken. Ons krappe budget bracht ons bij www.camp-korita.com. Met deze beheerder  konden we zaken doen. We konden ook terecht voor het boeken van activiteiten, kampvuurtjes, barbeques, vertalen van sloveense bijsluiters, adviezen van welke bruggen je wel en niet kon springen, internetten en vooral het opladen van de Nintendo DS.

Later bleek de man ook nog zanger en basketballspeler (hierover later meer)

In het dorp een heuze Mercator supermarkt met alle benodigde hapjes en drankjes. Daarnaast wel 8 boekingskantoortjes voor outdoor activiteiten. Het dorp leek wel een bedevaartsoord voor adrealinne junkies. Overal rafts, kano’s, zweefvliegtuigen, paragliders en dowmhill mountainbikers.

’s Middags een heuze bergwandeling van enkele uren. Het stijle pad nam ons mee naar eenzame hoogtes en een kapelletje op de bergtop. Ieder in zijn eigen tempo de berg op. De bergen in Slovenie bleken bijzonder grillig en de paden bestwel moeilijk begaanbaar.

Woensdag 24 juli

Via de campingbaas een gids geboekt voor het bezoeken van één van de 6 bunkers. Deze bunkers waren van italitaanse makelaardij, gemaakt om de dreigende (Russen of Duitsers) uit de valei te houden. Het waren grote complexe bunkers met geschutkoepels, ingenieuze rioolstelsels, infrarood communicatiesystemen en werden bewoond door ongeveer 50 Mussolini militairen.

Jammer dat de invasie via de achterdeur plaats vond, de Amerikanen kwamen Italie binnen via de achterdeur… hiermee werden de 40 en 50mm kanonnen compleet waardeloos.

Het viel me op dat de mannen wel heel veel interesse hadden in de andere 5 bunkers. De gids werd uitgehoord over de andere locaties.

Donderdag 23 juli

Bezoek aan de hoofdstad Ljubljana

Vrijdag 24 juli

Roog had voor ons tot de laatste cent onderhandeld bij een van de beste outdoor activiteitenbureaus. Vandaag gingen we canyonning uitproberen. Hierbij ga je onder begeleiding van een gids een (bijna) onmogelijke afdaling maken door de bergkloof watervallen en snelstromende rivier. Speciaal voor deze activiteit kregen we wetsuits, helmen, waterschoenen en pampers (bil potectors) aangemeten. Na een klim van een half uur stapten we in een ijskoude waterstroom om 3 uur later compleet uitgeput maar vol adrealine beneden weer aan te komen. We gleden door kloven, sprongen van 12 meter hoge watervallen en manouvreerden ons langs de meest onmogelijke rotsformaties.

Zaterdag 25 juli

Een dagje chillen op de camp site. Lekker gegeten, boekje lezen, kaartspel of eindeloos Nintendo DS spelletjes spelen.

Zondag 26 juli

Vandaag stond hydrospeed op het programma. Je gaat hierbij onder begeleiding van 2 gidsen een snelstromende rivier afdalen met behulp van een piepschuimen kano. Je kijgt een wet-suit, zwemvest, helm, flippers en kunstof protector aangemeten. De rivier was druk met kano’s en opblaasbare bootjes (rafts). Maar nee, wij gingen gewoon met een piepschuimen halve kano naar beneden. Deze sport bleek niet geheel zonder risico. Na een paar kilometer stoote Lroy ontzettend hard zijn knie, begon te hyperventileren en kon niet meer verder. De gids bleef kalm, had een ambulance gebeld en Lroy kreeg werd razendsnel geevacueerd per raft naar de ambulance.

’s Middags hebben we de mannen naar de camping gebracht en naar het ziekenhuis gereden om Lroy terug te halen. Voorzien van de mooiste vakantiefoto (Rontgen) hebben we hem opgehaald uit een compleet verlaten ziekenhuis. (angst voor mexikaanse griep).

Rond 22u waren we weer compleet op de camp-site, de jongens hadden nog wat BBQ vlees voor ons bewaard. Eindelijk eten, na een lange vermoeiende dag.

Maandag 27 juli

Voor sommigen een dagje chillen op de campsite. Anderen hebben wetsuits gehuurd en zijn alle stroompjes langs de campsite gaan onderzoeken. Ze vonden de ene oase na de andere. Glijbanen, watervallen en bruggen van 12 meter hoogte om vanaf te springen. De wetsuits waren hard nodig, watertemeratuur 3 graden (smeltwater uit de bergen).

Dinsdag 28 juli

De overige bunkers gezocht in 2 teams en na uren bergklimmen eindelijk gevonden. Volgens de camping baas bleek het in één van de bunkers te spoken. Dat hebben we later ook gemerkt. Bij het binnenstappen van de (grootste) eind bunker ging opeens één telefoon luidspeakerstand sloveens tegen ons te praten (geen grap).

Woensdag 29 juli

Rustig aan alles ingepakt en opgeruimd vertrokken we richting de langste rodelbaan in Europa (Abtnau Oostenrijk). Met de skilift bovengekomen bleek er een wachtrij van 1 ½ uur te staan. De rit naar beneden was zeker de moeite waard. Goed dat er remmen op het karretje zaten, want op sommige stukken haalde je snelheden van 40km per uur.

Donderdag 30 juli

’s ochtends om 4.00 uur aangekomen op het clubhuis. Iets eerder dan gepland, waardoor het ontbijt bij IKEA helaas niet door kon gaan. Snel tent uitgehangen in de loods, branders schoonmaken en afwassen. Naar huis en straks in eigen bed wakker worden, heerlijk.